
ایمیل مارکتینگ چیست؟
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از ابزارهای حوزه دیجیتال مارکتینگ است که با ارسال ایمیل های آموزشی یا ایمیل های تبلیغاتی و معرفی محصولات میتوان مخاطبین هدف کسب و کار را تبدیل به مشتری کرد.
با استفاده از بازاریابی ایمیلی میتوان بازدید کنندگان کسب و کار را به محصولات و خدمات خود علاقه مند کرده و سپس با ایجاد کمپین ایمیل مارکتینگ، به سرعت فروش خوبی را در کسب و کار تجربه کرد.
در نظر داشته باشید که یک کمپین بازاریابی ایمیلیِ موثر دارای اصولی است که باید آن را رعایت کنید.
به هیچ عنوان تصور نکنید ایمیل مارکتینگ یعنی ارسال ایمیل های انبوه و اسپمی که صرفا هدفش تبلیغ دائمی محصولات و خدمات شما باشد.
بازاریابی ایمیلی تنها به معنی ارسال پیام های تبلیغاتی و فروش محصولات و خدمات نیست، بلکه فرستادن هرگونه ایمیلی به منظور برقراری روابط با مشتریان و ایجاد اعتماد در آنها برای برند و کسب و کاری که دارید، ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی محسوب میشود.
به عنوان مثال، میتوانید خلاصه ای از مطالب جدیدی که در سایت یا وبلاگ خود منتشر کرده اید را برای اعضای گروه ایمیل خود ارسال کنید و یا یک سوال مشترک از همه آن ها پرسیده و این سوال را از طریق ایمیل برای آن ها ارسال کنید، یا حتی کدهای تخفیف به مناسبت های مختلف برای آن ها بفرستید.
همچنین میتوانید آخرین اخبار یا تغییرات مرتبط با کسب و کار خود را از طریق ایمیل برای آن ها ارسال کنید. همه این موارد در حوزه ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی قرار میگیرند.
اما متاسفانه بسیاری از افراد ایمیل مارکتینگ را با اسپم کردن inbox کاربران اشتباه میگیرند.
بمباران اینباکس ایمیل افراد با ارسال ایمیل های انبوه و تبلیغاتی نه تنها منجر به افزایش فروش تان نخواهد شد بلکه میتواند ضرر جبران ناپذیری به برند و کسب و کارتان بزند.
بنابراین لازم است تا در مورد ایمیل مارکتینگ یک سری قوانین بسیار مهم را به خاطر داشته باشید:
مهمترین وظیفه ای که ایمیل مارکتینگ دارد این است که یک رابطه مستقیم و دوستانه با مشتریان یا مخاطبان خود برقرار کرده و بدین وسیله اعتماد آن ها را نسبت به برند و کسب و کار خود افزایش دهید.
پس قبل از هر چیز باید اجازه فرستادن ایمیل برای آن ها را داشته باشید. بدترین کار این است که با خریداری بانک های ایمیل انبوه شروع به فرستادن ایمیل به کاربرانی کنید که حتی روحشان هم خبردار نیست که چطور ایمیل شان را پیدا کرده اید.
به این روش نه تنها ایمیل هایی که میفرستید اسپم تلقی میشوند و اکثر مواقع به اینباکس نرفته و در داخل پوشه اسپم قرار خواهند گرفت، بلکه از طرف صاحب ایمیل هم نادیده گرفته خواهد شد.
برای همین اولین قانونی که باید رعایت کنید این است که اجازه بگیرید.
یعنی باید صاحب ایمیل با اختیار خودش آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهد.
برای این کار روش های مختلفی وجود دارد، اما بهترین روش این است که از بازدید کنندگان و مخاطبان سایت خود بخواهید که در ازای دریافت یک فایل رایگان، ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهند.
مزیت این کار این است که هم لیستی از ایمیل هایی دارید که افراد با اختیار خودشان آن را به شما میدهند و هم اینکه منتظر دریافت ایمیل از جانب شما هستند و از آن مهمتر این که به این روش یک لیست از ایمیل های هدفمند دارید، یعنی افرادی که به موضوع سایت یا کسب و کار شما علاقه مند هستند.
[/vc_column_text][vc_column_text]
مهمترین مزایای ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که البته خود مزایای بسیار زیادی دارد، البته در صورتی که قوانین مهم آن که در فوق به آن اشاره شد را رعایت کنید.در ادامه به مزایای ایمیل مارکتینگ اشاره خواهیم کرد:
کم هزینه بودن: برخلاف بسیاری از روهای ش دیگر بازاریابی اینترنتی و یا تبلیغات به روش سنتی، ایمیل مارکتینگ نیاز به هزینه ای ندارد. به عنوان مثال نیاز به هزینه طراحی و چاپ نیست، نیازی به هزینه برای اجاره مکان های تبلیغاتی در سایت ها و یا اجاره فضا روی بیلبوردها نیست. با استفاده از ایمیل مارکتینگ میتوانید با کمترین هزینه که آن هم تنها شامل سرویسی است که با آن ایمیل ها را ارسال میکنید، محصولات و خدمات و پیغام تبلیغاتی خود را به تعداد بسیار زیادی از افرادی که به کسب و کار شما علاقه مند هستند معرفی کنید. ایمیل مارکتینگ بهترین روش فروش آنلاین است.
هدفمند بودن: همانطور که اشاره شد، کسانی که به کسب و کار شما علاقه دارند، با اختیار خود ایمیل شان را به شما میدهند تا از آخرین محصولات، خدمات و تخفیفات، اخبار و تغییرات و مسائل مرتبط با برندتان مطلع شوند. زمانی که بازدید کننده و مخاطب، با اختیار خود، ایمیلش را در اختیارتان قرار میدهد، میدانید که این فرد به کسب و کار شما و حوزه فعالیت تان علاقه دارد و به این ترتیب میتوانید بازاریابی موثرتری را با استفاده از ایمیل داشته باشید. در حالی که در بیشتر روش های دیگر بازاریابی آنلاین، مخاطب آنقدر هدفمند نیست
قابلیت اندازه گیری: با ایمیل مارکتینگ به راحتی میتوانید همه چیز را اندازه گیری کرده و بر اساس آمار و اطلاعاتی که به دست می آورید، کمپین های بازاریابی ایمیلی خود را اصلاح و بهینه کنید. به عنوان مثال بررسی کنید، از تعداد مشخص بازدید کننده چند نفر، عضو لیست ایمیل تان شده اند، چند نفر ایمیل های تان را باز کرده و خوانده اند و یا چه تعداد کلیک روی لینک های موجود در ایمیل تان شده است و در نهایت از این تعداد کلیک چه تعداد منجر به خرید و ایجاد درآمد برای تان شده است.
قابلیت بخش بندی لیست ایمیل: یکی از بزرگترین مزیت ها و البته پر استفاده ترین ویژگی های بازاریابی ایمیلی این است که امکان بخش بندی ایمیل های موجود در لیست را دارد، به این معنی که میتوانید اعضای لیست ایمیل خود را هر طور که دوست دارید بخش بندی کرده و برای هر بخش ایمیل های خاصی بفرستید. به عنوان مثال میتوانید لیست ایمیل خود را به دو بخش مشتریان ( کسانی که از شما حداقل یک کالا یا خدمات خریداری کرده اند ) و بخش رایگان (افرادی که هنوز از شما کالایی خریداری نکرده اند ) تقسیم بندی کنید. زمانی که افراد از شما محصول یا کالایی را خریداری میکنند میتوانید ایمیل آن ها را به لیستِ مشتریان انتقال دهید. به این ترتیب میتوانید برای مشتریان خود تخفیفات ویژه ای در نظر بگیرید یا به روز رسانی های محصولات خود را برای این دسته ارسال کنید و برای افراد موجود در لیست رایگان یا غیر مشتری میتوانید ایمیل های دیگری ارسال کنید که آن ها را تشویق به خرید کالای مورد نظر کند.
سهولت در استفاده: هر زمان که بخواهید از قدرت ایمیل مارکتینگ برای ترویج محصولات و کالاهای خود استفاده کنید میتوانید به راحتی و تنها با یک کلیک پیغام مورد نظر خود را در عرض کمتر از چند دقیقه به تعداد زیادی از افرادی که در لیست ایمیل تان حضور دارند ارسال کنید. بدون محدودیت جغرافیایی: اکثر روش های بازاریابی اینترنتی این امکان را به شما میدهند تا بدون در نظر گرفتن هر گونه محدودیت جغرافیایی به تمام افراد در هر جای دنیا دسترسی داشته باشید. ایمیل مارکتینگ هم از این ویژگی مستثنی نبوده و میتوانید به راحتی پیغام خود را به هر جای دنیا ارسال کنید.
امکان اتوماتیک سازی: ایمیل مارکتینگ این امکان را به شما میدهد تا با توجه به اهدافی که دارید، کمپین های مختلفی را بسازید و سپس آن ها را طوری تنظیم کنید که در زمان مشخص برای افرادِ لیست تان ارسال شوند. مثلا میتوانید برای یک ماه یک کمپین شامل ۵ ایمیل بسازید و سپس مشخص کنید که این ایمیل ها به چه ترتیبی و یا در چه تاریخی برای افراد لیست ایمیل تان ارسال شوند. به این روش میتوانید آموزش های هفتگی یا ماهانه یا جلسه ای ساخته و این آموزش ها را از طریق ایمیل برای اعضا در مدت یک ماه ارسال کنید. همچنین میتوانید پاسخ خودکار ساخته، به این صورت که مثلا زمانی که بازدید کننده ایمیل خود را وارد کرد، به صورت خودکار یک ایمیل برای او ارسال شود که حاوی پیام خوش آمد گویی شما یا لینک دانلود هدیه رایگانی باشد که در ازای آدرس ایمیلِ کاربر برای او میفرستید.با طراحی سایت و ابزار ارسال خبرنامه میتوانید رایگان و اتوماتیک ایمیل به مخاطبین هدف ارسال کنید
سرعت در بازدهی و دیدن نتیجه: از مهمترین مزایای بازاریابی ایمیلی این است که میتوانید به سرعت نتیجه ایمیل هایی که میفرستید را ببینید. مثلا امروز یک ایمیل که حاوی معرفی محصول جدید سایت تان است به همراه لینک صفحه فروش آن را برای افراد لیست خود بفرستید و سپس تا انتهای هفته میتوانید ببینید از این تعداد ایمیلی که فرستاده اید چند نفر ایمیل تان را باز کرده و خوانده اند و از این تعداد چند ایمیل منجر به خرید شده است.